MegaMisja
MegaMisja - certyfikat wychowawcy
OBSZAR KOMPETENCJI – Mobilne bezpieczeństwo
Zadanie 37 Psotnik buja w obłokach
Tytuł kolejnych zajęć bardzo nas zaciekawił. Wszyscy wiemy, co to są chmury i jak powstają. Okazało się, że nie chodzi o chmury, które można zaobserwować na niebie. Dowiedzieliśmy się, że również istnieją chmury w Internecie. Są one przechowywane na serwerach. Takie chmury mają swoich właścicieli, którzy umieszczają w nich różnego rodzaju materiały elektroniczne np. zdjęcia, filmy, muzykę, pliki tekstowe itp. Potem zastanawialiśmy się jakie są wady i zalety chmury internetowej. Następnie pani Ania otworzyła konto założone na serwerze Dysk Google. Na to konto przesłaliśmy zdjęcia umieszczone w tablecie prezentujące nasze MegaMisyjne dokonania. Dzięki zajęciom wiemy, że w internetowej chmurze zmieści się nie tylko Psotnik, ale również nasze ważne pliki, z których skorzystamy nie mając pod ręką nośników pamięci takich jak pendrive czy karta pamięci.
OBSZAR KOMPETENCJI – Mobilne bezpieczeństwo
Zadanie 36 Julka, Kuba i psotnikowa appka
Nasze kolejne zajęcia poświęcone były aplikacjom. Na początku zajęć podzieliliśmy się na dwie grupy. Każda z grup otrzymała kartki z wykropkowanymi literami. Bez trudu połączyliśmy kropki, a z otrzymanych liter ułożyliśmy hasło APLIKACJA. Następnie przeprowadziliśmy rozmowę na temat znaczenia tego słowa i rodzajów aplikacji. Zwróciliśmy uwagę na fakt, że instalowanie nowych aplikacji powinno się odbyć za zgodą rodziców. Nie wszystkie aplikacje są bezpieczne, a za ich instalowanie i użytkowanie trzeba płacić. Potem sprawdziliśmy w naszych telefonach oraz tabletach jakie są w nich aplikacje. Podsumowując zajęcie rozwiązaliśmy krótki test znajomości aplikacji. Obie grupy wspaniale poradziły sobie z zadaniem zaznaczając same poprawne odpowiedzi.
OBSZAR KOMPETENCJI – Mobilne bezpieczeństwo
Zadanie 35 Upublicznić czy uwiecznić – co zrobić z wizerunkiem Psotnika?
Nasze kolejne zajęcia były Megastyczne. Wcieliliśmy się w filmowców, którzy chcą
wziąć udział w konkursie filmowym. Najpierw zapoznaliśmy się z regulaminem
konkursu. Aby nakręcić film, musieliśmy najpierw wypełnić formularz
zgłoszeniowy. W nim zapisaliśmy
o czym będzie nasz film, podaliśmy jego tytuł i bohaterów. Wybór tematu nie był
prosty. Każdy miał swój pomysł. Ostatecznie powstały 3 filmy oraz promująceje
plakaty. Następnie rozmawialiśmy o zgodzie na wykorzystanie czyjegoś wizerunku w
filmie bądź na stronie internetowej. Wiemy również, że w przypadku
upublicznienia wizerunku dzieci potrzebna jest zgoda rodziców lub opiekunów.
OBSZAR KOMPETENCJI – Kompetencje cyfrowe
Zadanie 34 Psotnik w komputerowym labiryncie
Podczas kolejnych zajęć ratowaliśmy Psotnika, który utknął w labiryncie. Mogliśmy to zrobić biorąc udział w quizie. Podzieleni na dwie grupy odpowiadaliśmy na pytania dotyczące różnych urządzeń komputerowych. Nie mieliśmy z tym problemu, bo przecież każdemu z nas komputer czy tablet nie są obce. Dzięki naszym prawidłowym odpowiedziom Psotnik przeszedł przez labirynt i dotarł do celu. Następnie otrzymaliśmy w kopertach porozcinane zdania. Nasze zadanie polegało na połączeniu zdań z ich zakończeniem. To również okazało się dla nas proste. Na koniec zajęć po raz kolejny ubieraliśmy Psotnika, co jest szczególnie przez nas lubiane.
OBSZAR KOMPETENCJI – Kompetencje cyfrowe
Zadanie 33 Jak Psotnik poznał język komputerów
Zajęcia od początku nas zaciekawiły. Podzieliliśmy się na dwie grupy. Każda z nich miała za zdanie ułożyć w odpowiedniej kolejności etapy pieczenia ciasta. Byliśmy zdziwieni, jak pieczenie ciasta związane jest z MegaMisją. Pani wytłumaczyła nam, że tak jak w przepisie na ciasto musimy robić wszystko po kolei, tak samo jest przy wyszukiwaniu informacji w Internecie. Przeszliśmy do działań praktycznych. Najpierw uszeregowaliśmy w odpowiedniej kolejności przepis na znalezienie konkretnej informacji w Internecie. Następnie według podanej instrukcji szukaliśmy informacji na temat „Gdzie żyją Inuici?”. Pracowaliśmy z laptopem oraz tabletem, który otrzymaliśmy od Fundacji ORANGE. Potrzebne informacje uzyskaliśmy ze strony internetowej www.eduscience.pl. Dzięki zajęciom wiemy, że urządzenia komputerowe wykonują czynności zadane przez człowieka oraz, że polecenia należy podawać w odpowiedniej kolejności.
OBSZAR KOMPETENCJI – Kompetencje cyfrowe
Zadanie 32 Julka, Kuba, Psotnik i komputery
Na kolejnych zajęciach rozmawialiśmy o tym jak prawidłowo przygotować stanowisko pracy z komputerem. Pracowaliśmy w grupach. Każda grupa otrzymała po dwie ilustracje, a zadanie polegało na znalezieniu różnic pomiędzy rysunkami. Gdy je odszukaliśmy, omówiliśmy je na forum analizując każdą z różnic. Zwróciliśmy uwagę, jak ważna jest właściwa postawa ciała podczas pracy przed komputerem. Wiemy też, jak powinniśmy prawidłowo oświetlić nasze miejsce pracy oraz jak dostosować wysokość stolika i krzesełka. Będziemy również pamiętać o bezpiecznym korzystaniu z komputera i innych urządzeń takich jak laptop, tablet. Musimy najpierw podłączyć urządzenie do gniazdka, czy zadbać o naładowanie baterii. Zapamiętaliśmy też, że powinno się wyłączać z sieci urządzenia, z których nie korzystamy. To były bardzo pouczające zajęcia.
OBSZAR KOMPETENCJI – Ekonomiczne aspekty działania mediów
Zadanie 31 Bliźniaki reklamują swój piknik naukowy
Kolejne zajęcia MegaMisji poświęciliśmy reklamom. Na początku zastanawialiśmy się, co to jest reklama oraz do czego służy. Następnie wyróżniliśmy reklamy z jakimi możemy się spotkać w życiu codziennym. Padły następujące propozycje: telewizyjne, radiowe, internetowe, prasowe, uliczne. Zwróciliśmy uwagę, że wśród reklam możemy zauważyć plakaty, które mają na celu tylko przekazać nam jakąś informację. Kolejne zadanie wykonywaliśmy w grupach. Tworzyliśmy plakaty do podanych haseł reklamowych. Po wykonaniu zadania, każda z grup zaprezentowała swoje prace. Podsumowaliśmy zajęcia spostrzeżeniem, że warto zachować zasadę ograniczonego zaufania i nie wierzyć we wszystko, co widzimy lub słyszymy w reklamie.
OBSZAR KOMPETENCJI – Ekonomiczne aspekty działania mediów
Zadanie 30 Za darmo, czy nie? O pieniądzach w mediach
Na początku zajęć na dużej kartce papieru wypisaliśmy znane nam formy płatności. To zadanie okazało się łatwe. Następnie podzieleni na dwie grupy (dziewcząt i chłopców) zagraliśmy w grę, podczas której sprawdzaliśmy czy wiemy za co płacimy, a co jest bezpłatne podczas korzystania z mediów. Okazało się, że za pewne usługi trzeba zapłacić np. wysłanie sms-a, wysłanie listu pocztą, kupno gry komputerowej w sklepie internetowym, kupno książki w księgarni. Są też funkcje bezpłatne np. wypożyczenie książki z biblioteki, oglądanie zwiastunów filmów na Youtube, wysyłanie e-maila czy rozmowa przez Skypa. Podsumowując zajęcia stwierdziliśmy, iż zawsze gdy chcemy skorzystać z jakiejś usługi lub coś kupić musimy porozmawiać z rodzicami. Powinniśmy zachować szczególną ostrożność i nie podejmować działań, które mogą doprowadzić do dodatkowych kosztów.
OBSZAR KOMPETENCJI – Ekonomiczne aspekty działania mediów
Zadanie 29 Julka i Kuba tropią nadawcę komunikatu
Zajęcia rozpoczęliśmy od ułożenia z rozsypanki literowej hasła „KOMUNIKAT”. Wyjaśniliśmy, co według nas oznacza ułożone hasło. Następnie dwoje chętnych uczniów przekazało sobie pewną informację za pomocą „kubeczkowego telefonu”. Po odegraniu scenki powiedzieliśmy, kim jest nadawca, kim odbiorca komunikatu oraz co ich ze sobą łączy. Następnie pozostali uczniowie włączyli się do zabawy. Przeprowadziliśmy telefoniczne rozmowy, podczas których przesłaliśmy sobie różne komunikaty. W dalszej części zajęć, pracując w grupach, narysowaliśmy kilka rodzajów mediów: odbiornik TV, salę kinową, gazetę, odbiornik radiowy, komputer. Naszym zadaniem było zaklasyfikowanie narysowanych mediów na te, które pozwalają na wielokrotne odtworzenie komunikatu oraz te, w których możemy spotkać tylko raz nadany komunikat. Zadanie okazało się dość trudne, ale daliśmy radę.
OBSZAR KOMPETENCJI – Etyka i wartości w komunikacji
i mediach
Zadanie 28 Kampania społeczna Julki i Kuby
Kolejne zajęcia MegaMisji poświęcone były omówieniu ważnych spraw. Rozmawialiśmy o kampaniach społecznych. Po wysłuchaniu „Historii o Mateuszku” zrozumieliśmy, że kampanie społeczne dotyczą problemów świata i ludzi. Podanie odpowiednich przykładów akcji społecznych, które znamy np. z telewizji, nie sprawiło nam problemu. Mówiliśmy również, jak stworzyć kampanię, aby dotarła do jak największej grupy osób. Następnie wykonaliśmy plakaty zachęcające do udziału w akcjach dotyczących m.in. bezpieczeństwa, ochrony przyrody, pomocy zwierzętom ze schronisk. To były bardzo pouczające zajęcia.
OBSZAR KOMPETENCJI – Etyka i wartości w komunikacji
i mediach
Zadanie 27 Psotnik i ważne emocje
Kolejne wyzwanie MegaMisji było bardzo emocjonujące, ponieważ rozmawialiśmy o emocjach. Na początku obejrzeliśmy krótki filmik pt. „Jajko potwór”. Na jego podstawie wymienialiśmy emocje, które znamy. Zapisaną listę wrażeń i uczuć uzupełniliśmy o kolejne propozycje, które podała Pani. Potem każdy z nas wybrał jedną emocję i prezentował ją na forum. Zadanie nie okazało się trudne. Kolejne ćwiczenie polegało na nazywaniu emocji u osób, którym nie widzimy. Wykonaliśmy to na podstawie przeczytanych przez Panią komunikatów. Na zakończenie zajęć każdy z nas narysował jak się dzisiaj czuje. Na kartkach pojawiły się wesołe ale i smutne buźki, uśmiechnięte osoby, a nawet zaskoczony Psotnik. To były bardzo pouczające zajęcia.
OBSZAR KOMPETENCJI – Etyka i wartości w komunikacji
i mediach
Zadanie 26 Psotnikowa przyjaźń i nowe media
Kolejne wyzwanie MegaMisji poświęciliśmy przyjaźni. Zajęcia rozpoczęliśmy od przejścia „leśnego szlaku”`. Dobraliśmy się w pary. Jedna osoba miała zakryte oczy, zadaniem drugiej było przeprowadzenie kolegi lub koleżanki na koniec toru ułożonego z gazet. Zabawa bardzo nam się podobała. Po jej przeprowadzeniu omówiliśmy wrażenia, jakie nam towarzyszyły. Doszliśmy do wniosku, że z przyjacielem czujemy się bezpiecznie, możemy mu zaufać w różnych sytuacjach. Następnie za pomocą pantomimy pokazywaliśmy, jakie czynności lubimy wykonywać z naszymi przyjaciółmi. Kolejne zadanie polegało na odnalezieniu kopert umieszczonych w różnych miejscach sali. W nich znajdowały się listy dzieci z różnych stron świata. Po ich przeczytaniu, szukaliśmy wspólnych zainteresowań i form spędzania czasu z autorami listów. To uświadomiło nam, że można przyjaźnić się również na odległość. Nowoczesne technologie nam w tym pomagają (skype, facebook). Oczywiście nie zastąpią one kontaktu osobistego. Na koniec znów wykonaliśmy ćwiczenie z przejściem przez ścieżkę z gazet, ale tym razem kolega pomagał na odległość, instruując jakie kroki trzeba stawiać, aby dojść do końca szlaku. Podsumowując zajęcia, podaliśmy wady i zalety przyjaźni na odległość. Zajęcia uświadomiły nam, jak ważna jest przyjaźń w życiu każdego człowieka.
OBSZAR KOMPETENCJI – Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach
Zadanie 25 Bliźniaki i zasady korzystania z mediów
Na początku zajęć przypomnieliśmy, czym są media, jakie są ich rodzaje. Zastanowiliśmy się także w jaki sposób bezpiecznie korzystać z Internetu i telewizji. Pierwsze zadanie polegało na porządkowaniu „listy mamy” dotyczącej zasad bezpiecznego oglądania telewizji. Przypomnieliśmy również zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. W dalszej części MegaMisji planowaliśmy wolny czas wykorzystując zaproponowaną w scenariuszu „pizzę aktywności”. Dopasowywanie kawałków „pizzy” do odpowiedniego miejsca sprawiło nam wiele radości. To zadanie uświadomiło nam, że czas wolny powinniśmy spędzać możliwie różnorodnie, nie ograniczać się do jednego typy aktywności, np. oglądania telewizji, grania w gry komputerowe. Na zakończenie zajęć wymyślaliśmy programy telewizyjne oraz strony internetowe, które mogłyby zainteresować dzieci.
OBSZAR KOMPETENCJI – Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach
Zadanie 24 Tajemnica Psotnika
Podczas kolejnych zajęć MegaMisji poruszyliśmy temat tajemnicy. Na samym początku odpowiedzieliśmy na pytania, czym według nas jest tajemnica. Potem wcieliliśmy się w aktorów. Pracując w czterech grupach przygotowaliśmy krótkie scenki opowiadające o sekretach i trudnościach związanych z ich dochowaniem. Podsumowując zadanie przeprowadziliśmy dyskusję. Zrozumieliśmy, że są takie sytuacje, w których można zaufanej osobie dorosłej (np. rodzicowi, nauczycielowi) wyjawić czyjąś tajemnicę, mając na względzie dobro i bezpieczeństwo innych. Są również sytuacje, w których nie powinniśmy zdradzać sekretów, bo nie byłoby wtedy niespodzianki i dobrej zabawy. Czekamy na kolejne zadanie!
OBSZAR KOMPETENCJI – Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach
Zadanie 23 Julka i Kuba publikują w Internecie
Na kolejnych zajęciach MegaMisji zostaliśmy zaproszeni do Pocztówkowej Krainy, którą odwiedził Staś ze swoimi rodzicami. Na początku przypomnieliśmy jak wygląda pocztówka, jak należy ją adresować. Potem obejrzeliśmy pocztówkę, którą Staś wysłał do dziadka. Jednocześnie przeczytaliśmy jej treść. Zwróciliśmy uwagę, że pocztówka bez koperty może być odczytana przez wiele przypadkowych osób. To uświadomiło nam, iż podobnie dzieje się z informacjami, zdjęciami i filmikami zamieszczonymi w Internecie. Zawsze po danych umieszczonych w sieci pozostaje ślad i mogą być one wykorzystane przez różne osoby. Następnie wysłuchaliśmy opowiadania o „Pocztówkowej Krainie”. Naszym zadaniem było wykonanie do niego ilustracji. Słuchając poszczególnych fragmentów opowiadania Stasia zrozumieliśmy, jak wiele szkody może wyrządzić nieprawdziwy i obraźliwy komentarz zamieszczony na forum internetowym. Dowiedzieliśmy się również, jak zareagować w przypadku publikacji niechcianych materiałów na swój temat. Wiemy też, że anonimowość w sieci nie oznacza bezkarności. Osoba publikująca w Internecie pod pseudonimem może być zidentyfikowana i może ponieść konsekwencje swoich czynów. To były bardzo pouczające zajęcia.
OBSZAR KOMPETENCJI – Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach
Zadanie 22 Ucieczka Psotnika i wirusy
Kolejne wyzwanie MegaMisji poświęcone było bezpiecznemu korzystaniu z Internetu. Podczas zajęć pracowaliśmy w dwóch grupach. Każda z grup otrzymała dużą kopertę. Każdy z nas chciał zobaczyć, co się w niej znajduje. Wybrane osoby otworzyły koperty. A w każdej z nich znajdowała się mniejsza koperta i zadanie do wykonania. Mieliśmy podzielić narzędzia komunikacji na prywatne i publiczne. Po wykonaniu zadania otworzyliśmy kolejne koperty. A w nich znów były jeszcze mniejsze koperty oraz kolejne zadanie. Tym razem podzieliliśmy informacje na te, które możemy przekazywać przyjacielowi i te, które przekażemy osobie poznanej w Internecie. Z niecierpliwością otworzyliśmy kolejne koperty. A w nich … jeszcze mniejsze koperty oraz następne zadanie do wykonania. Tym razem odpowiadaliśmy na ważne pytania np. „Czy zawsze powinniśmy być podejrzliwi wobec osoby, którą znamy tylko z Internetu?”. Z dużą ciekawością otworzyliśmy najmniejsze koperty. W nich znajdował się obrazek. Dopiero po dłuższym zastanowieniu pojawiło się rozwiązanie zagadki. Ilustracja przedstawiała internetowe wirusy. Następnie zakładaliśmy grupowe skrzynki mailowe oraz układaliśmy silne hasła do naszych skrzynek. Dowiedzieliśmy się również, co to jest antyspam i programy antywirusowe. Cel zajęć osiągnięty. Znamy zasady jakimi należy kierować się, by bezpiecznie korzystać z Internetu. Na koniec zajęć ubieraliśmy Psotnika. Wybór kolejnych wcieleń naszego Biszkopta sprawia nam ogromną frajdę.
OBSZAR KOMPETENCJI – Kreatywne korzystanie z mediów
Zadanie 21 Cyfrowa pocztówka od Julki i Kuby
Zadanie polegało na stworzeniu pocztówki z egzotycznej podróży na wyspę Dominikanę, przy użyciu programu „Mały Malarz”. Poczuliśmy się jak prawdziwi malarze, chociaż wirtualni, ponieważ nie mieliśmy farb i pędzli. Na pocztówkach rysowaliśmy chmurki, palmę, owoce, rzekę oraz wstawialiśmy słoneczko, rower, ramkę. Było to dla nas nowe doświadczenie. Dzięki zajęciom wiemy, że za pomocą odpowiednich programów można przetwarzać zdjęcia, grafikę.
OBSZAR KOMPETENCJI – Kreatywne korzystanie z mediów
Zadanie 20 Cyfrowe opowieści o Psotniku
Podczas zajęć pracowaliśmy w dwóch grupach: dziewczynek i chłopców. Każda z grup otrzymała tekst. Grupa dziewczynek miała opowieść o ucieczce przyborów i Psotnika z piórnika Julki. Natomiast chłopcy opowieść o czarodzieju, który zaprzyjaźnił się z Psotnikiem. Na podstawie tych tekstów tworzyliśmy obrazkową historyjkę. Następnie wykorzystując tablet, wykonaliśmy zdjęcia naszym rysunkom. W ten sposób powstały cyfrowe opowieści. Zajęcia bardzo nam się podobały.
OBSZAR KOMPETENCJI – Kreatywne korzystanie z mediów
Zadanie 19 Audiopamiętnik Julki i Kuby
Kolejne MegaMisyjne zadanie za nami. Na zajęciach dowiedzieliśmy się, jak stworzyć autorski dźwiękowy przewodnik. Na początku odbyła się dźwiękowa zabawa. Chętne Świetliczaki przedstawiały odgłosy dochodzące z ulicy oraz takie, które można usłyszeć w zoo i w kuchni. Potem skupiliśmy się na dźwiękach, które otaczają nas w szkole. A można tu usłyszeć m.in.: dźwiękdzwonka, głos nauczyciela, odgłos przesuwanych krzeseł, krzyki uczniów, szelest przewracanych kartek itp. Potem podzieleni na pary nagrywaliśmy wybrane dźwięki, co nie było takie łatwe, ponieważ pojawiały się zakłócenia. Gotowe nagrania zgraliśmy do komputera. Następnie odtworzyliśmy je, a naszym zadaniem było rozpoznanie dźwięków. Dzięki zajęciom wiemy jak nagrywać, odtwarzać nagrany dźwięk.
OBSZAR KOMPETENCJI – Kreatywne korzystanie z mediów
Zadanie 18 Multimedialny album z Psotnikiem w tle
Kolejne wyzwanie MegaMisji pozwoliło nam poczuć się profesjonalnymi fotografami. W celu zgłębienia tajników robienia dobrych zdjęć, poznaliśmy pojęcia: kadr, kompozycja (otwarta, zamknięta, symetryczna, asymetryczna) i perspektywa („na wprost”, „żabia”, „z lotu ptaka”). Do wytłumaczenia pojęcie kadru oraz zasady trójpodziału posłużyła nam przygotowana przez Panią ramka. Następnie pracowaliśmy w grupach. Każda z nich miała do wykonania 3 jednakowe fotograficzne zadania. Przy stanowisku 1 należało posegregować zdjęcia na udane i nieudane oraz te, które podobają się grupie. Zadanie przy stanowisku 2 polegało na tworzeniu różnych kompozycji ze zgromadzonych przedmiotów zgodnie z zasadą trójpodziału przy użyciu ramki. Przy 3 stanowisku zadanie dotyczyło fotografowania wybranej maskotki z trzech perspektyw. Do wykonania tego zadania wykorzystaliśmy tablet, który otrzymaliśmy do Fundacji Orange. Po wykonaniu zadań i sprawdzeniu ich przez Panią, każda grupa zmieniła jeszcze dwukrotni stanowisko. Na koniec wyrażaliśmy opinie na temat wykonanych zdjęć.
Mamy nadzieję, że od tej pory zdjęcia, które wykonamy będą zawsze udane.
OBSZAR KOMPETENCJI – Prawo
Zadanie 17 Bliźniaki zapraszają do przyjaznego kina
Kolejne wyzwanie MegaMisji uwrażliwiło nas na potrzeby i trudności osób niepełnosprawnych w dostępie do informacji i kultury. Pojęcie niepełnosprawności jest nam znane. Wymieniliśmy również rodzaje niepełnosprawności. Naszym pierwszym zadaniem było projektowanie przyjaznego kina dla osób niepełnosprawnych i starszych, rodzin z małymi dziećmi. Nasze projekty budynku kina były bardzo kolorowe, oczywiście wyposażone w szerokie drzwi i podjazdy dla wózków inwalidzkich. Dzięki wykonaniu zadania z odczytywaniem bardzo małych napisów zamieszczonych na kartkach zrozumieliśmy, że w przyjaznym kinie napisy na ekranie muszą być odpowiednio duże, aby mogły być czytelne dla osób słabowidzących. Kolejne zadanie cieszyło się zainteresowaniem. Pani opisywała nam obrazek, a my staraliśmy się jak najdokładniej go narysować. Po zakończeniu zadania obejrzeliśmy efekty naszej pracy. Kilka rysunków było prawie bezbłędnie wykonanych. Pani powiedziała, że właśnie wykonaliśmy pracę podobną do pracy specjalnego lektora, opowiadającego o tym co się dzieje na ekranie kinowym lub telewizyjnym. Taki przekład nazywany jest audiodeskrypcją i jest przygotowywany dla osób niewidomych i słabowidzących. Pani zapytała nas, jak porozumiewają się między sobą osoby niesłyszące i niedosłyszące. Bez problemu stwierdziliśmy, że za pomocą języka migowego. Stosuje się go również do tłumaczenia filmów lub np. programów telewizyjnych. Widać wtedy w rogu ekranu osobę, która pokazuje kolejne znaki, tłumacząc wszystkie padające słowa i zdania. Dla zilustrowania, jak takie tłumaczenie wygląda, obejrzeliśmy fragment filmu „Len” w reżyserii Joanny Jasińskiej Koronkiewicz. Uczyliśmy się również, jak w języku migowym pokazać słowa: agrafka, babcia, adwokat.
Mamy nadzieję, że w naszym przyjaznym kinie, każdy czułby się dobrze.
OBSZAR KOMPETENCJI – Prawo
Zadanie 16 Julka i Kuba poznają zasady bezpiecznego korzystania z mediów
Podczas kolejnych zajęć przypomnieliśmy sobie i utrwaliliśmy zasady bezpiecznego
korzystania z Internetu. Z pomocą przyszedł nam Pingwinek Rozumek. Pracując w
parach rozwiązywaliśmy pingwinkowy quiz. W skupieniu oglądaliśmy kolejne slajdy.
Pytania w quizie dotyczyły m.in. zachowania zasad bezpieczeństwa w kontaktach z
osobami poznanymi w Internecie, umiejętności dobierania treści gier do wieku,
czy świadomości, że w trudnych sytuacjach zawsze powinniśmy zwrócić się do
rodziców. Podnosząc do góry plakietki z literami A, B lub C wskazywaliśmy
poprawne odpowiedzi. Wszystkie pary zdobyły maksymalną ilość punktów. My również
pomogliśmy Pingwinkowi – zawrzeć kontrakt z rodzicami. Na dużej planszy
znajdowały się zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Naszym zadaniem było
uzupełnienie luk właściwymi wyrazami. Na zakończenie zajęć każdy z nas również
podpisał się pod kontraktem.
Wielką frajdę sprawiło nam ubieranie Psotnika. Teraz nasz Biszkopt jest w
połowie Batmanem, a w połowie Wikingiem.
Zadanie 15 Nie oddamy Psotnika!”, czyli o prawach małych autorów
Zajęcia rozpoczęliśmy od zaprezentowania własnoręcznie wykonanych prac. Wśród nich były m.in. rysunki, pomalowane styropianowe gwiazdki, bombka wykonana z kaszy, żabka i stworek z origami, drzewo genealogiczne, budowla z klocków. Każdy z nas był dumny ze swojego dzieła. To pozwoliło nam dowiedzieć się, kto to jest autor. Do każdej pracy ich autorzy przyczepili kartkę ze swoim imieniem i nazwiskiem. Następnie Pani poprosiła, abyśmy wszyscy zamknęli oczy. Po ich otwarciu okazało się, że przy niektórych pracach były nazwiska innych autorów, bądź wcale nie było żadnych podpisów. Zdenerwowaliśmy się. To pozwoliło nam zrozumieć, że autor pracy jest do niej przywiązany oraz, że nikt nie ma prawa zabierać jego własności. W dalszej części zajęć zastanawialiśmy się nad pytaniem „Jak należy dzielić się twórczością?”. Padły różne pomysły np. umieścić na szkolnej gazetce bądź w Internecie, pokazać swoje prace kolegom, sprzedać, zrobić zdjęcie, wysłać prace na konkurs. Kolejne ćwiczenie polegało na zaznaczeniu cytatów w tekście. Już wiemy, że cytując słowa innego autora, bierzemy je w cudzysłów.
Cel zajęć osiągnięty. Wiemy kim jest autor, co to jest prawo autorskie, a co oznacza plagiat.
Ciężka praca przynosi korzyści. Dziękujemy MegaMisji za wspaniały prezent gwiazdkowy:) Dotarł do nas wyczekiwany i upragniony pierwszy tablet:) Nagroda została wręczona świetliczakom przez Dyrektor Szkoły Dorotę Ziemczyk i Wicedyrektor Joannę Krzyżak.
OBSZAR KOMPETENCJI – Prawo
Zadanie 14 Julka i Kuba bronią swoich praw w sieci
Zajęcia rozpoczęliśmy od rozszyfrowania tematu, co dla każdego z nas okazało się prostym zadaniem. Dzięki temu dowiedzieliśmy się, że będziemy rozmawiać o tym czym jest prawo. Tematykę zajęć przybliżyło na również przeczytanie wiersza „Dziecięce prawa”. Własnymi słowami opowiadaliśmy co oznaczają prawa wymienione w wierszu. W szczególności skupiliśmy się na prawie dzieci do informacji. Wiemy, że mamy m.in. prawo do swobodnej wypowiedzi, zadawania pytań, czy dzielenia się informacjami. Zwróciliśmy również uwagę, że każde dziecko powinno znać swoje prawa, ale musi również pamiętać, że inni też mają takie same prawa.
OBSZAR KOMPETENCJI – Język mediów
Zadanie 13 Szyfr emotikonów
(Świadome odróżnianie oraz stosowanie emotikonówi gestów)
Temat zajęć bardzo nam się spodobał. Emocje towarzyszą nam w różnych codziennych sytuacjach, natomiast emotikonów używamy np. wysyłając wiadomości SMS-em bądź emailem. Na początku wymienialiśmy znane emocje oraz za pomocą gestów i min prezentowaliśmy m.in. radość, szczęście, smutek, złość, zdziwienie. Potem każdy z nas zaprezentował swoje obecne samopoczucie. Następnie uczyliśmy się, jak odczytywać proste emotikony dołączone do SMS-a. Wiemy już, że użyte kropki, kreski, przecinki mogą zmienić przekaz informacji. Szczególnie dużo emocji dostarczyło nam kolejne zadanie - odgrywanie scenek za pomocą pantomimy. Dowiedzieliśmy się również, że te same gesty w różnych krajach mogą oznaczać coś innego. Ostatnie zadanie polegało na zaszyfrowaniu krótkich wiadomości za pomocą buziek, obrazków i innych znaków. Na zakończenie zajęć czekała nas niespodzianka. Nasz Psotnik BISZKOPT uzyskał nowy wizerunek.
OBSZAR KOMPETENCJI – Język mediów
Zadanie 12 Psotnik i różne media (Nauka poruszania się w świecie informacji)
Zajęcia rozpoczęliśmy od wyjaśnienia, co to są media. Pani Ania zapoznała nas z różnymi środkami przekazu m.in.: książki, audiobooki, Internet, telewizja, radio itp. Niektóre są nam znane, o innych słyszymy rzadziej. Dzięki wspólnej pracy stworzyliśmy plakat przedstawiający różne media. Kolejne zadanie polegało na wysłuchaniu i obejrzeniu retransmisji meczu piłki nożnej. To zadanie przypadło do gustu szczególnie chłopcom. A wszystkim świetliczakom uświadomiło, że w odbiorze mediów angażujemy różne zmysły. Siedząc wygodnie na dywanie, wysłuchaliśmy z audiobooka fragmentu bajki „Calineczka”. Pracując w 3 grupach rysowaliśmy ilustracje do bajki według instrukcji ze scenariusza. W ten sposób stworzyliśmy wspólny komiks. Na koniec zajęć stworzyliśmy naszego Psotnika. W głosowaniu ustaliliśmy, że będzie niebieski, a jego imię to … BISZKOPT.
Mimo, iż podczas zajęć było dużo zadań do wykonania, były one bardzo pouczające. Osiągnęliśmy cel: potrafimy rozpoznawać różne środki przekazu oraz podawać różnice między nimi.
OBSZAR KOMPETENCJI – Język mediów
Zadanie 11 Fakty, opinie i bliźniaki (Odróżnianie opinii od faktu)
To już nasze 11 spotkanie z bliźniakami i Psotnikiem. Na początku zajęć wysłuchaliśmy fragmentu audiobooka „Przygody Tomka Sawyera”. Następnie każdy z nas na oddzielnych karteczkach napisał, co myśli o wysłuchanym fragmencie powieści. Oceniać mogliśmy zarówno treść jak i formę przekazu. Opinie były różne. Niektórzy uznali wysłuchany tekst za ciekawy, inni stwierdzili, że był trochę nudny. A jeszcze inni opisali zachowanie Tomka. Potem pani Ania zapoznała nas z pojęciami: fakty i opinie. Karteczki z naszymi przemyśleniami przykleiliśmy do większych plansz z napisami FAKTY, OPINIE. Kolejne zadanie wzbudziło emocje. Polegało na poszukiwaniu kart z rysunkami skarbów Tomka. Zadanie było utrudnione, gdyż były one umieszczone w różnych miejscach świetlicy. Na twarzach osób, którym udało się zdobyć kartę pojawiała się radość. Nasze opinie na temat skarbów Tomka były bardzo ciekawe, a niekiedy nawet zaskakujące. Dzięki zajęciom potrafimy odróżniać opinie od faktów. Wiemy, że każdy może mieć inne zdanie na określony temat. Ale musi pamiętać, aby szanować opinie innych osób.
Czekamy na kolejne zadanie MegaMisji.
OBSZAR KOMPETENCJI – Język mediów
Zadanie 10 Psotnik w telewizji
(Poznanie formy komunikatów medialnych w programach informacyjnych i rozrywkowych)
Zajęcia rozpoczęliśmy od rozmowy na temat programów telewizyjnych. Każdy z nas miał możliwość podać swoje ulubione programy oraz te, które najchętniej oglądają rodzice i rodzeństwo. Najczęściej wymieniane były bajki i seriale. A po co oglądamy telewizję? Głównie dla zdobycia wiadomości, potrzebnych informacji oraz dla rozrywki i dobrej zabawy. Szczególnych emocji dostarczyło nam zadanie, które polegało na przygotowywaniu krótkich scenek pokazujących jeden typ programu telewizyjnego (wiadomości, talent show). Odegranie scenek poprzedziło obejrzenie krótkich filmików ukazujących tego typu audycje telewizyjne. Obie grupy wykonały zadanie na medal, chociaż stwierdziły, że przygotowanie programów telewizyjnych wymaga dużo pracy. To ćwiczenie pozwoliło nam podać charakterystyczne cechy programów rozrywkowych i informacyjnych. Na zakończenie uczestniczyliśmy w krótkiej grze. Pracowaliśmy w parach. Zadaniem każdej z nich było dopasowanie wylosowanego gatunku programu TV (np. serwis sportowy, prognoza pogody, teleturniej itp.) do jednej z dwóch kategorii (informacyjna, rozrywkowa). Za poprawną odpowiedź otrzymywaliśmy jeden punkt – w postaci kartek z wydrukowanym rysunkiem odbiornika telewizyjnego. Prawie wszystkie pary uzyskały maksymalną liczbę punktów. Cele zajęć zostały osiągnięte.
OBSZAR KOMPETENCJI – Dziecko w środowisku medialnym
Zadanie 9 Superbohaterowie nie tylko w sieci.
(Świadome odróżnianie świata fikcji od rzeczywistości)
Zajęcia rozpoczęliśmy od wymienienia znanych Super Bohaterów. Wśród postaci ze świata fikcji znaleźli się m.in.: Superman, Spider-Man, Flash, Batman. Realnymi Bohaterami są dla nas strażacy, policjanci, znani sportowcy (Robert Lewandowski) czy postacie historyczne (Józef Piłsudski). Wśród nich oczywiście nie mogło zabraknąć naszych kochanych rodziców. Następnie z wielkim zaangażowaniem zaczęliśmy tworzyć rysunkowe portrety wymyślonych przez siebie postaci oraz obdarzaliśmy ich super mocami. Trochę więcej problemu mieliśmy z nazwaniem własnych super mocy. Po chwili zastanowienia udało się wykonać to zadanie. Każdy z nas posiada jakieś umiejętności lub talenty i przez to czyni go wyjątkowym. MegaMisja osiągnęła swój cel. Dzięki zajęciom wiemy, że to ludzie używając swej wyobraźni kreują świat fikcji. Dlatego z dystansem należy podchodzić do tego co oglądamy w bajkach lub grach komputerowych.
OBSZAR KOMPETENCJI – Dziecko w środowisku medialnym
Zadanie 8 Szanowny Panie Psotniku, czyli jak się zwracać do różnych osób?
(Poznanie różnych rodzajów i stylów komunikatów)
Psotniku! Kolejne zadanie wykonane! Dalej pomagaliśmy Julce i Kubie, doskonaląc umiejętność komunikowania się. Świetnie poradziliśmy sobie z odróżnianiem komunikatów nieformalnych, których używamy w kontaktach z kolegami od komunikatów formalnych, stosowanych podczas rozmów z dorosłymi. Przy wykonywaniu kolejnego zadania pracowaliśmy w dwóch grupach. Przedstawiciele zespołów wylosowali po 2 hasła, które należało przedstawić za pomocą rysunków. Następnie jedna osoba z grupy obejrzała obrazek zaproponowany przez grupę przeciwną i pokazała jego treść swojej grupie jedynie za pomocą gestów. Najwięcej trudności sprawiło rozszyfrowanie hasła „guma do skakania”. Jednak najwięcej emocji towarzyszyło ostatniemu zadaniu. Każdy ze świetliczaków wylosował karteczkę z zapisanym dźwiękiem, jaki powinien wydawać podczas zabawy. Dźwięki były różne np. ćwir ćwir, brum brum, ding dong, mniam mniam itp. Losy były podwójne i musieliśmy odnaleźć siebie nawzajem. Wszystkim udało się połączyć w pary.
Dzięki zajęciom dowiedzieliśmy się, że w komunikacji oprócz słów ważne są również obrazy, gesty i dźwięki. Jednogłośnie stwierdziliśmy, iż najłatwiej porozumieć się przy użyciu słów. Cel zajęć osiągnięty.
OBSZAR KOMPETENCJI – Dziecko w środowisku medialnym
Zadanie 7 Akcja – komunikacja,
czyli na ratunek Psotnikowi
(Poznanie zasad skutecznej i grzecznej komunikacji)
Kolejne zajęcia z bohaterami MegaMisji umożliwiły nam naukę właściwej i grzecznej komunikacji.
Pracując w grupach tworzyliśmy wiadomości do kolegi, przyjaciela, rodziców oraz nauczyciela. Wiadomości miały różną formę. Był „SMS”, „e-mail”, „rozmowa telefoniczna” i „bezpośrednia rozmowa”. Poradziliśmy sobie z tym zadaniem. Wszystkie wypowiedzi zostały zaprezentowane na forum. Następnie pani Ania czytała „Zasady komunikacji”, a my pokazywaliśmy plakietki z uśmiechniętą lub smutną buźką w zależności czy dana zasada nas dotyczyła czy nie. To ćwiczenie szczególnie nam się podobało oraz wyzwoliło w nas ducha sportowej rywalizacji. Dzięki niemu zauważyliśmy, że jest kilka zasad, które dotyczą wszystkich form wypowiedzi. Zawsze należy przywitać i pożegnać się ze swoim rozmówcą. Nikogo nie obrażamy, nie używamy wulgarnych słów. Krótką mówiąc szanujemy swojego rozmówcę.
Wiemy, że umiejętność właściwej komunikacji nie jest łatwa i trzeba ją ciągle ćwiczyć.
Dziękujemy Julce, Kubie i Psotnikowi, że dzięki Nim nabywamy nowych oraz ważnych umiejętności.
OBSZAR KOMPETENCJI – Dziecko w środowisku medialnym
Zadanie 6 – Przedstaw się Psotnikowi
(Zdobycie umiejętności przedstawiania się – nie tylko w Internecie)
Przed nami realizacja drugiego obszaru MegaMisji. Zajęcia rozpoczęliśmy od wykonania słoneczek, które przedstawiały informacje o Nas samych, naszych zainteresowaniach i umiejętnościach. Chętne świetliczaki przedstawiały się na forum. Z naszych słoneczek można wyczytać, że bardzo lubimy zwierzęta i gry komputerowe. Mamy różnorodne zainteresowania np. sportowe, przyrodnicze. I jeszcze jedno… lubimy Psotnika i MegaMisję. Potem wspólnie z panią Anią zastanawialiśmy się, jakimi informacjami możemy dzielić się z innymi ludźmi w Internecie. Jednogłośnie ustaliliśmy, że obcym nie podaje się np. adresu, numeru telefonu oraz tego co mamy w domu. Wiemy również, że przedstawiając siebie warto podać swoje mocne strony i zainteresowania. Natomiast nie warto mówić o sobie źle. W dalszej części zajęć rozmawialiśmy na temat nicków i awatarów. Na koniec naszej dyskusji wyciągnęliśmy wniosek, że pseudonimy i awatary mogą być mylące i nie łatwo rozpoznać, kto się za nimi kryje. Nastała najprzyjemniejsza część zajęć. Każdy z nas wymyślał swój nick i projektował własnego awatara. Swoje prace przedstawiliśmy pozostałym świetliczakom. Zabawy było co niemiara.
Cel zajęć osiągnięty. Zanim umieścimy jakieś informacje o sobie w Internecie, dobrze się zastanowimy.
Psotniku, czekamy na Twoje kolejne wyzwania.
Po realizacji I obszaru MegaMisji (Korzystanie z informacji)
uzupełniliśmy nasze albumy naklejką z Psotnikiem.
Przed nami jeszcze 9 naklejek.
Damy radę!!!
OBSZAR KOMPETENCJI – KORZYSTANIE Z INFORMACJI
Zadanie 5 – Psotnik a zdrowa żywność
Czy Psotnik oszalał? Jeść kabelki. Przecież to niezdrowe. Przed nami zadanie, którego celem było nauczenie Psotnika zasad zdrowego odżywiania.
Zajęcia zaczęliśmy od omówienia różnych form prezentacji wyników swoich prac (np. film, plakat, ogłoszenie, komiks, gazeta itp.). Poznaliśmy również cechy dobrej prezentacji. Korzystając z różnych materiałów, przypomnieliśmy zasady zdrowego trybu życia, omówiliśmy produkty spożywcze, których powinno unikać dziecko. Aby pomóc zrozumieć Psotnikowi, na czym polega właściwe odżywianie, przygotowaliśmy Piramidę Zdrowego Żywienia. Nasza piramida była nietypowa. Utworzona z papierowych talerzyków, do których przykleiliśmy różnorodne ilustracje przedstawiające formy aktywności fizycznej oraz produktów spożywczych. Mamy nadzieję, że taka forma prezentacji spodoba się Psotnikowi oraz będzie dla niego zrozumiała i przydatna. Dowiedzieliśmy się również, że wyniki pracy oraz różne informacje można przedstawić w sposób cyfrowy. Obejrzeliśmy dwie prezentacje multimedialne wykonane przez naszych starszych kolegów.
Na koniec… witaminowa niespodzianka. Degustowaliśmy zdrowe przekąski (marchewki, pomidorki koktajlowe). Mniam … pychota. Zajęcia wprowadziły nas w tak dobry nastrój i dodały energii, że postanowiliśmy potańczyć przy muzyce.
Cel osiągnięty. Wiemy już co to jest prezentacja i znamy cechy, jakie powinna ona posiadać. Przed nami kolejny obszar MegaMisji. Czekamy na niego z niecierpliwością.
OBSZAR KOMPETENCJI – KORZYSTANIE Z INFORMACJI
Zadanie 4 – Porządkowanie informacji
Na dzisiejszych zajęciach uczyliśmy jak grupować informacje. Pomagaliśmy Profesorowi Florkowi porządkować zielnik, bez którego nie może prowadzić zajęć przyrody. Na podłogę sali informatycznej wysypały się liście, ilustracje kwiatów, nasiona oraz patyczki, kamyki, muszelki. Co za bałagan! Musimy go opanować. Najpierw pozbyliśmy się niepotrzebnych elementów. Potem pozostałe okazy podzieliliśmy na 3 oddzielne zbiory. Do dużych arkuszy papieru przykleiliśmy liście, kwiaty i nasiona. Wskazywaliśmy również podgrupy w poszczególnych zbiorach (kwiaty o małych i dużych płatkach, duże i małe liście, nasiona duże, okrągłe oraz małe i podłużne). Na koniec napisaliśmy list do Profesora Florka. W nim udzieliliśmy przyrodnikowi rad, co ma zrobić, aby mieć uporządkowany zielnik. Koperta właściwie zaadresowana i gotowa do wysłania.
Cel – osiągnięty. Wiemy, jak grupować informacje w zbiory. Potrafimy wyodrębniać podzbiory i wiemy, jak je można oznaczać.
Profesor Florek na pewno jest z nas dumny i skorzysta z naszych rad.
OBSZAR KOMPETENCJI – KORZYSTANIE Z INFORMACJI
Zadanie 3 – Jak rozróżniać informacje prawdziwe od fałszywych
Hurra!!! Kolejne zadanie MegaMisji za nami. I tym razem pomagaliśmy Julce i Kubie uporządkować bałagan w Encyklopedii Internetowej. Kto jest autorem tego bałaganu? Oczywiście Psotnik. Na początku zajęć każdy z nas wylosował karteczkę z wizerunkiem Psotnika w kolorze niebieskim lub fioletowym. Dzięki temu zostaliśmy podzieleni na 2 grupy i przystąpiliśmy do działania. Przypomnieliśmy źródła informacji. Po krótkiej rozmowie, doszliśmy do wniosku, że autorem każdej informacji jest człowiek. Potem każda z grup otrzymała karton z napisami prawda – fałsz oraz karki, na których podane były różnorodne informacje. Nasze zadanie polegało na ocenieniu prawdziwości podanych zdań. Gąbka to morskie zwierzę? Nie do uwierzenia. Żeby nas przekonać o prawdziwości tej informacji, pani pokazała nam zdjęcie gąbki. I tu kolejna niespodzianka. Mogliśmy obejrzeć i wziąć do ręki naturalne gąbki morskie przeznaczone do kąpieli. Niektórzy z nas uważają, że na innych planetach Układu Słonecznego żyją istoty rozumne. Wykonanie tego ćwiczenia pozwoliło nam zrozumieć, że nie wszystkie usłyszane lub przeczytane informacje są prawdziwe. Następnie ocenialiśmy różne źródła informacji pod względem ich wiarygodności. Odbyło się głosowanie. Przy wydrukowanych obrazkach ustawiliśmy foremki. Do nich, po naradzie, wrzucaliśmy po 1, 2 lub 3 nasionach grochu. Według nas najbardziej wiarygodnymi źródłami informacji są książki, Internet i oczywiście nauczyciele, a najmniej – koledzy, radio, telewizja. Dzięki kolejnemu ćwiczeniu, wiemy już z kim i w jaki sposób porozmawiać o wiarygodności źródeł.
Dzięki zajęciom zrozumieliśmy, że jeżeli chcemy mieć wiarygodne informacje, to warto sprawdzić je w kilku źródłach.
Dzisiejsza misja zakończona. Psotnik schwytany. Czekamy na kolejne wyzwania.
OBSZAR KOMPETENCJI – KORZYSTANIE Z INFORMACJI
Zadanie 2 – Dzielni poszukiwacze informacji
Sycylia czy Islandia? Na którą z wysp wyjechać w czasie ferii? Co doradzić Julce i Kubie? Z takimi pytaniami zmierzyliśmy się podczas realizacji drugiego zadania.
Już na początku zajęć Psotnik spłatał nam figla. Mieliśmy trudności z wyświetleniem filmu, w którym bliźniaki proszą nas o pomoc. Ale daliśmy radę. Pani Ania przeczytała, jakie zadanie mamy do wykonania i wzięliśmy się do pracy. Przypomnieliśmy, z jakich źródeł informacji możemy korzystać. To było proste. Następnie każdy z nas wylosował karteczkę w kolorze żółtym (Sycylia) lub niebieskim (Islandia). I tak zostaliśmy podzieleni na 2 grupy. W celu uzyskania jak największej ilości informacji o tych wspaniałych miejscach Europy, korzystaliśmy z różnych źródeł informacji. Atlasy geograficzne przydały się w określeniu położenia obu wysp. Dwa kilkuminutowe filmy przybliżyły nam krajobraz, roślinność i zwierzęta Sycylii oraz Islandii. Korzystając z przewodników turystycznych, Internetu poznaliśmy flagi wysp, panujące tam warunki pogodowe. Cennych informacji o Sycylii udzieliła nam również pani Ania, która odwiedziła wyspę podczas jednej z wakacyjnych podróży. Mogliśmy na własne oczy zobaczyć flagę Sycylii. W krajobrazie obu wysp szczególnie spodobały się nam gejzery i wulkany. I tu kolejna niespodzianka. Każdy z nas trzymał w ręku okruchy skalne pochodzące ze zbocza Etny –czynnego wulkanu położonego na śródziemnomorskiej wyspie. Korzystając z kartek z kalendarza sprawdziliśmy również dogodne terminy realizacji podróżniczych planów. Zdobyte informacje przedstawiliśmy w formie plakatów. Każda z grup przedstawiła swoją wyspę. Następnie każdy z nas otrzymał bilet lotniczy, na którym wpisał swoje imię oraz nazwę wybranej wyspy. Wypełnione bilety przykleiliśmy do plakatów. Większością głosów wygrała Sycylia.
Zadanie 2 zrealizowane. Czekamy na następne.
OBSZAR KOMPETENCJI – KORZYSTANIE Z INFORMACJI
Zadanie 1 – Różnorodność źródeł informacji
Czy świetlica szkolna to miejsce, z którego można wyruszyć w ciekawą, cyfrową podróż? Okazuje się, że tak. My świetliczaki ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Ostrowi Mazowieckiej przekonaliśmy się o tym, rozpoczynając przygodę z programem MegaMisja. Z powodu problemów technicznych pierwsze zajęcia odbyły się dopiero 20 września. Mimo opóźnienia, ruszyliśmy „pełną parą”. Pani Ania przedstawiła nam bohaterów programu: Julkę, Kubę i Psotnika. Sympatyczne bliźniaki poprosiły nas o pomoc w schwytaniu Psotnika. Aby wywiązać się z zadania, musieliśmy wykonać określone polecenia. Przed wykonaniem pierwszego ćwiczenia obejrzeliśmy kilkuminutowy film o życiu żółwi w akwaterrarium. To ułatwiło nam zadawanie pytań dotyczących hodowli tych gadów. Dopasowywanie źródeł informacji do napisanych pytań, również nie sprawiło nam trudności. Z wypiekami na twarzy, oczekiwaliśmy kolejnych zadań, które stawiały przed nami bliźniaki. Szczególnie podobało się nam wykonanie plakatu pokazującego, z jakich źródeł informacji korzystamy w życiu codziennym. Wszak rysowanie i malowanie to jest to, co lubimy.
Z niecierpliwością oczekujemy następnego tygodnia. To wtedy, we wtorek Julka, Kuba i Psotnik zabiorą nas w dalszą podróż po Cyfrowym Laboratorium oraz postawią przed nami kolejne wyzwania.
MegaMisja– START!!!
Z początkiem roku szkolnego 2016/17 wystartowaliśmy z programem edukacyjnym
„MegaMisja” organizowanym przez Fundację Orange.
To pierwszy w Polsce kompleksowy program edukacji cyfrowej skierowany do
świetlic szkolnych.
Jego celem jest przygotowanie dzieci w wieku 6-10 lat do bezpiecznego
korzystania z technologii cyfrowych i wzbogacenie oferty zajęć świetlicowych.
Przebieg programu oparty jest na fabularyzowanej grze dla dzieci, która przenosi
uczestników do cyfrowego laboratorium i pełnej przygód
MegaMisji.
Wykonując kolejne zadania, dzieci pomagają bohaterom historii, Julce i Kubie
sprawnie poruszać się wśród cyfrowych wynalazków i chronić je przed figlami
Psotnika. Przy realizacji wyzwań dzieci uczą się, jakie treści można udostępniać
w sieci, jak chronić swoją prywatność, unikać niebezpieczeństw w Internecie,
przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znaleźć wiarygodne informacje w
Internecie, tworzyć i obrabiać proste grafiki, dźwięki
i filmy. Program będziemy realizować przez 10 miesięcy. Za wykonane zadania
otrzymamy punkty, które będą wymieniane na nagrody: sprzęt multimedialny,
książki, materiały plastyczne i gry edukacyjne dla dzieci, które wzbogacą
wyposażenie świetlicy.
Projekt prowadzi pani Anna Kożuchowska.
Zachęcamy do śledzenia kolejnych etapów naszej przygody z MegaMisją.